Over Hylke

Drie heerlijke zonen

Ik ben mama van drie heerlijke zonen. Het is niet toevallig dat dit het eerste is wat ik met jou over mezelf deel. Mama worden is het meest impactvolle wat me ooit is overkomen. Het heeft van mij een ander mens gemaakt. Met de geboorte van mijn eerste zoon werden de moederkloek en de leeuwin in mij wakker, en ze zijn nooit meer verdwenen.

Zorg dragen voor mijn jongens werd mijn tweede natuur: veiligheid bieden, vertrouwen bieden, nabijheid bieden, de best mogelijke voorwaarden voor hen scheppen opdat ze op een zo gunstig mogelijke manier kunnen opgroeien en hun eigen unieke weg kunnen maken.

De voorbije 19 jaar (ik werd mama in 2004) ben ik dit steeds voor ogen blijven houden, en hebben mijn man en ik hier actief op ingezet. Met succes, want we zien hoe onze jongens elk hun eigen weg maken. Alle drie helemaal anders, alle drie onderweg naar de puurste versie van zichzelf.

Klinkt romantisch en gemakkelijk? Allesbehalve, helaas: van treuren om een vriendje dat uit de school vertrekt tot de kat die aangereden wordt. Van “ik ben de domste van de klas” tot periodes waarin grof schelden alle andere taal lijkt vervangen te hebben. Van een periode “ik wil hier niet meer wonen” tot mysterieuze buikpijn. Van een bloedhekel aan school en niet meer uit bed willen tot een (zeer) woelig beginnend nachtleven. Niets wat een ander gezin niet meemaakt, maar niettemin met momenten heftig. Noem het het hobbelige parcours dat opgroeien heet.

20 jaar in het onderwijs

Thuis neem ik elke dag opnieuw met veel overgave mijn rol(lercoaster) van mama op, maar ook op mijn werk nam ik kinderen en jongeren steeds onder mijn vleugels: meer dan 20 jaar ervaring heb ik op de schoolvloer. Ik was achtereenvolgens leerkracht, zorgjuf, zorgcoördinator, directeur en coördinator. Ik werkte zowel in het lager als in het secundair onderwijs, zowel in het traditioneel als in het methodeonderwijs.

Honderden kinderen heb ik zien opgroeien: van ukje van 2,5 dat voor het eerst de schoolpoort doorloopt, tot vedette van 12 die – klaar voor het volgende schoolhoofdstuk – diezelfde schoolpoort voor de laatste keer buiten stapt. Samen met hun kind zag ik ook al die ouders groeien: van de krop in de keel op die eerste schooldag, tot glimmen van trots op het moment van afzwaaien. Als vertrouwenspersoon op school mocht ik van zovele ouders zien hoe zij op hun geheel eigen manier hun ouderrol invulden en hoe ze in die rol evolueerden: van “hoe het hoort” naar “zo pak ik het aan, want hier sta ik achter”, tot “dit is voor mij de enige manier waarop ik het nog overleef”, en alles daartussen.

Drie successleutels voor gunstig opgroeien

Al die jaren was ik getuige van zoveel kindgroeiverhalen en het vallen en opstaan dat daarbij hoort. Er waren geen twee dezelfde verhalen bij, want elk kind is uniek; elke ouder staat op zijn eigen manier in zijn ouderrol; en elke ouder-kinddynamiek is anders gekleurd. Jonge kinderen stellen je als ouder voor andere uitdagingen dan wat oudere kinderen, net zoals jongens grootbrengen door ouders vaak anders ervaren wordt dan meisjes opvoeden.

Hoewel dus elk verhaal anders is, ondervond ik doorheen de jaren dat in succesverhalen drie constanten telkens terugkeren. Het gaat om drie cruciale factoren die de kans op gunstig opgroeien van een kind in sterke mate vergroten:

Kinderen die goed in hun vel zitten, evolueren gunstiger

Ze geloven in zichzelf en gaan ervoor. Na een tegenslag veren ze gemakkelijker weer recht. Ze stellen zich open naar de wereld en naar hun begeleiders. Kinderen die daarentegen kampen met verdriet of met zichzelf, worden gehinderd in hun ontwikkeling richting identiteit, maar ook in hun sociale vaardigheden, in hun schoolse ontwikkeling, …

Ouders die een goede band hebben met hun kind bereiken meer voor hun kind

Deze ouders hebben een beter beeld van wat er in hun kind omgaat, en hun kind aanvaardt zijn ouders als hulp wanneer dat nodig is. Voelt je kind de veiligheid om jou op te zoeken, om zich aan jou te tonen, om zich kwetsbaar tegenover jou op te stellen, dan zet het jou in de positie om de grootste troef van jouw kind te zijn. Dan laat je kind jou toe om je rol van veilige haven en rots in de branding op te nemen. Dan weet jij wat er speelt en kan je je kind ondersteunen precies in wat het op dat moment nodig heeft. Voelt je kind die veiligheid niet, dan sluit jouw kind zich van jou, en dus ook van jouw hulp en ondersteuning af. Sluit je kind zich van jou af, dan zet het jou als ouder buiten spel.

Ouders die een goede verstandhouding hebben met de school van hun kind bereiken meer voor hun kind

De school heeft een beperktere blik op jouw kind dan jij, dus is jouw mening rond wat jouw kind nodig heeft op school belangrijk. Toch is het voor ouders vaak moeilijk om hun zorgen of inzichten met de school te delen op zo’n manier dat de school graag rekening met hen houdt. Nochtans: enkel wanneer ouder en school een tandem vormen – samen voor jouw kind – krijgt je kind de best passende ondersteuning op school.

Naarmate de jaren vorderden, ben ik me, zowel binnen mijn gezin als op mijn scholen, dan ook steeds meer hierop gaan focussen.

Mijn missie

Elk kind, elke jongere (terug) op de rails zetten richting #gunstigopgroeien, en zijn ouders liften richting #volinjeouderrol waardoor ze #vervullendouderschap gaan ervaren: dat is waarin ik mijn passie heb gevonden.

Gunstig en gelukkig opgroeien.
Alle kansen voor jouw kind.
Vol in je ouderrol.
Vervullend ouderschap.
Dat is waar Praktijk Minne Merel voor staat.

Want hoe mooi is het als een kind alle kansen die het leven biedt ook echt grijpt omdat het – ook na een moeilijke periode –goed in zijn vel zit en er helemaal staat?

En hoe mooi is het om te zien als ouders hierin hun sleutelrol opnemen? Wanneer de ouder zijn rol van grootste fan, veilige haven en rots in de branding ten volle leeft en hij hierdoor zijn kind zelfbewust en vol vertrouwen in zijn kracht zet? Wanneer de ouder het genot van ouder zijn (opnieuw) kan voelen en kan genieten?

Mijn skills

Mijn CV is er eentje met tonnen ervaring in begeleiden van kinderen richting gunstig opgroeien, en in begeleiden van ouders zodat ze de grootste troef van hun kind worden. Dat deed ik vanuit verschillende functies in de basisschool en de secundaire school, zowel in traditioneel onderwijs als in het methodeonderwijs (zie hoger). Inmiddels begeleid ik reeds enkele jaren kinderen en jongeren in een impasse in mijn praktijk.

Ik heb altijd de reflex gehad om mij bij te scholen waar ik dat nodig vond. In de loop der jaren heb ik massa’s boeken gelezen, opleidingen gevolgd en workshops doorlopen: SEL, Rots en Water, Kids Skills, Nieuwe Autoriteit, Executieve Functies, Fixed en Growth Mindset, … De lijst is te lang om op te sommen, maar deze vier opleidingen vermeld ik graag expliciet:

  • Postgraduaat Rouw- en Verliescounseling bij Vives Hogeschool
  • EMDR bij Educas in Groningen

Vooral binnen mijn therapeutische begeleidingen van kinderen en jongeren komen deze opleidingen van pas.

  • Jaaropleiding NVC (Non-Violent Communication of Geweldloze Communicatie) bij Corrylaura Van Bladel
  • Specialisatiejaar “NVC in Education” bij Corrylaura Van Bladel en Marianne Gotlin.

Deze opleidingen liftten mij in eerste instantie in mijn begeleidingen van ouders.